Wyjeżdżając gdziekolwiek i planując powrót dopiero nazajutrz lub za kilka dni dużą wagę przywiązujemy do zakwaterowania. Bez względu na to, czy jesteśmy na wakacjach w górach czy też wykonujemy wyjazd służbowy, np. w celach szkoleniowych to przez tych kilka dni musimy mieć gdzie spać. Miejsce noclegowe stanowi bardzo ważny element podróży i podczas wakacji czy też pracy stanowi nie tylko bazę wypadową, ale również miejsce wyciszenia, a przede wszystkim spokojnego i zdrowego snu. Wraz ze wzrostem ogólnoświatowych standardów wyposażenia wnętrz, łatwą dostępnością materiałów wykończeniowych oraz dobrej jakości mebli wzrastają również oczekiwania klientów hoteli. Nawet hotele w niskim standardzie są już bardzo schludnie wykończone, posiadają pokoje z łazienkami, telewizją i dostępem do szybkiego internetu. Dzięki temu można cieszyć się wygodnym pobytem. Statystyki pokazują, że wzrost oczekiwań klientów podyktowany jest również ich wyższymi zarobkami. Statystyczny Polak jest z roku na rok coraz bogatszy, standardy życia codziennego zwiększają się, dlatego też kwaterując się w hotelu oczekują oni tego samego. Coraz więcej ludzi może pozwolić sobie również na to by wynająć apartament.

Wraz ze wzrostem powszechnego dostępu do internetu oraz rozwojem technologii webowych powstały także nowoczesne rozwiązania pozwalające na błyskawiczną rezerwację miejsca w hotelu. Chodzi tu nie tylko strony internetowe, które każdy szanujący się hotel czy pensjonat posiada, ale o wyspecjalizowane serwisy internetowe posiadające całą bazę takich miejsc wraz z systemem rezerwacji online, szczegółowymi opisami, opiniami klientów, cennikami, zdjęciami, mapami itd. Serwisy te posiadają także aplikacje na urządzenia mobilne dzięki czemu dosłownie jednym palcem można dzisiaj wyszukać hotel, poczytać opinie, zobaczyć zdjęcia pokoi oraz samego budynku, porównać ceny, a po dokonaniu wyboru zarezerwować miejsce na dany termin. Takich możliwości nie było jeszcze kilka lat temu, gdzie aby znaleźć dobry hotel trzeba było czasami nieźle się natrudzić. Źródłami informacji o hotelach była wówczas tzw. „poczta pantoflowa”, specjalne katalogi podróżnicze i spisy przypominające książki telefoniczne. Rezerwacje, zapytanie o miejsca czy szczegóły finansowe ustalało się telefonicznie co zajmowało więcej czasu.

Obecnie hotele przyjmują nową formę. Coraz częściej w państwach bardziej rozwiniętych np. przy lotniskach powstają hotele zautomatyzowane, gdzie nie ma osób z obsługi. Choć nie każdego taka forma przekonuje, to jednak znajdują się osoby dla których jest to wspaniały wynalazek. Rezerwacja, opłacenie pobytu czy np. podanie mu czystego ręcznika oraz artykułów kosmetycznych odbywa się czysto automatycznie. Pokoje w takich hotelach nie są przesadnie duże. Często wynajmowane są dosłownie na kilka godzin po to by np. przespać się pomiędzy przesiadkami czekającymi na lotnisku. Jest to świetne rozwiązanie dla osób znajdujących się w podróży oraz takich które cenią sobie prywatność, a także lubią nowe technologie.